december 27

Veerkracht is onmisbaar bij verslaving

0  comments

Veerkracht is onmisbaar bij verslaving

Resilience

Als er 1 kwaliteit of vaardigheid is die je in verslavingsherstel nodig hebt dan is het wel veerkracht. Het Engelse woord resilience vind ik nog krachtiger dan het woord veerkracht. Resilience geeft mij een beeld van een luipaard. Met zijn souplesse en vitaliteit en kracht kan hij elke situatie aan. Korte, snelle kracht om toe te slaan. Lange uithoudingsvermogen-kracht om urenlang een prooi te besluipen en met geduld af te wachten tot het moment om alle snelheid te mobiliseren om de prooi te verslinden.

Bij verslaving is dit beeld te vertalen naar uithoudingsvermogen, doorzettingsvermogen, vitaliteit en geduld.

Teleurstelling

Veerkracht betekent ook bij teleurstelling weer opstaan en doorgaan. Als de luipaard zijn prooi niet te pakken krijgt, dan zal hij het niet opgeven. Hij gaat actief op zoek naar een nieuwe kans, en zal van voren af aan opnieuw beginnen met de opbouw van zijn jacht. Net zo lang tot hij slaagt.

Just for today

Bij verslaving kennen we dit principe als ‘just for today’. Vandaag is een nieuwe dag, en vandaag begin ik weer fris aan mijn herstel. Of het gisteren nou gelukt is of niet, vandaag begin ik weer fris opnieuw. Met geduld en uithoudingsvermogen elke dag opnieuw je doelen stellen en je toolkit inzetten.

Als je naaste verslaafd is

Als je zelf niet verslaafd bent, maar je partner, je kind of een van je ouders, dan is veerkracht ook onmisbaar. Zonder veerkracht zul je het opgeven, zul je de moed verliezen, zul je de hoop opgeven. Met veerkracht ben je je bewust dat je een lange-termijnstrijd voert. De verslaving is een krachtige vijand die zich niet snel laat verslaan. Je bent bereid en in staat om jarenlang, elke dag bewust om te gaan met de onvoorspelbaarheid van verslaving. Elke dag sta je op met de mogelijkheid van een tegenslag, een terugval, een spanning. Elke dag kan de verslaving onverwacht toeslaan. Door een tegenvaller, een grauwe dag, een teleurstelling, ziekte, ontslag, ruzie, een vervelende buurman, een roekeloze automobilist. Elke dag kan je naaste verslaafde getriggerd worden en behoefte krijgen aan zijn middel.

Wint de verslaving of win jij?

Verslaving is een krachtige vijand. Dus jij moet nog krachtiger zijn. Met veerkracht en vitaliteit kun jij de verslaving verslaan! Besef je hierbij dat het niet de verslaafde is waar je tegen strijd, maar de verslaving! De verslaafde heeft een ziekte in zich, de verslaving. Bijna vergelijkbaar met een tumor van een kankerpatiënt. En jij strijd met de verslaving, niet met de verslaafde.

Selfcare

Dus doe er alles aan om je veerkracht te vergroten. Zorg daarom goed voor jezelf. Hoe doe je dat? Daarvoor hanteren we een aantal basispunten:

  • Eet gezond. Een eenvoudig principe hierbij is groenten, fruit, vezels en voldoende water drinken. Er zijn tegenwoordig meer voedingsgoeroes dan priesters, en ze beweren allemaal wat anders. Daarom is mijn advies: hou het simpel.
  • Slaap voldoende. Het beste is om een vaste tijd aan te houden om naar bed te gaan, en in bed iets rustgevend te doen. Lees bijvoorbeeld iets luchtigs of doe een meditatie. Liever geen beeldscherm of spannends, dat is niet goed voor je nachtrust.
  • Geef jezelf voldoende me-time, alleen-tijd. Dat kan heel egoïstisch voelen, maar je hebt het nodig, en je hebt er recht op. Al is het maar een half uur per dag, zonder de zorg of aandacht voor een ander. Dat half uur voor jezelf geeft je even een moment om bij te tanken en op te laden.
  • Onderhoud je sociale contacten. Als mens heb je namelijk steun van anderen. Kies daarbij dan wel de mensen die je kunnen geven wat je nodig hebt. Dus niet de zeurders of zijkerds. Of de mensen die er geen geduld meer mee hebben.
  • Doe leuke dingen. Door alle focus op de verslaving kun je als snel vergeten om elke dag iets leuks te doen, als is het maar iets kleins. Of je kunt je schuldig voelen dat je iets leuks doet, terwijl de ander lijdt door de verslaving.
  • Onderhoud je hobby’s. Een hobby geeft namelijk plezier en voldoening. Zelf probeer ik elke week te tafeltennissen en met mijn campertje op pad te gaan of aan mijn camper te klussen. Daar heb ik plezier aan en het verzet mijn gedachten.
  • Sport en beweeg. Bewegen is wat mij betreft cruciaal voor veerkracht en vitaliteit. Mijn motto is om minimaal een half uur per dag te wandelen of te fietsen. Meer mag ook, intensiever mag ook. Ik vind het zelf leuk en makkelijk om ’s morgens op mijn minitrampoline te springen. Ik kijk dan ondertussen naar sporters op tv, zodat ik inspiratie op doe. Daarna doe ik wat yoga of fitness-oefeningen.
  • Drink voldoende water; anderhalve liter per dag. Ik heb zelf een glas op het aanrecht staan en elke keer als ik er langs loop drink ik een glas water. Ik moet mezelf hier echt toe zetten, want ik vind het niet lekker en niet prettig om te doen.
  • Lach elke dag; zoek bijvoorbeeld iets leuks op internet of kijk een grappige film of serie. Ik kan zelf erg lachen om ‘De slimste mens’ of standup-comedy.
  • Lees iets waar je interesse in hebt. Lezen helpt je ook om je brein te versterken en je mentale vitaliteit te vergroten.
  • Schrijf in je dagboek. Onderzoek laat zien dat mensen die elke dag schrijven een sterkere persoonlijke ontwikkeling doormaken.
  • Zing. Je kunt meezingen met een liedje, of gewoon iets zingen wat je leuk vindt. Let op: het hoeft niet mooi te zijn! Mensen die vinden dat ze niet kunnen zingen: doe het lekker als niemand je kan horen. Zelf zing ik graag in de auto; keihard en vals, nobody cares!
  • Dans. Dat is iets wat ik pas heb ontdekt in 2005. In een trainersopleding ontmoette ik Heleen, en zij vertelde me dat ze elke dag in de huiskamer danste met haar dochtertje. Sindsdien doe ik dat ook af en toe. Heerlijk!

Doe dus alles wat je kunt om in topconditie te blijven. Doe wat in je mogelijkheden ligt.

Je hoeft het niet alleen te doen

Als je daar hulp bij nodig hebt, reik dan uit naar vrienden, familie of een professional.

Wil je mijn hulp gebruiken, stuur me dan een mailtje of bel me. 06-1358 9911 of mail@naasten-van-verslaafden.nl.

Ik wens je veel veerkracht.

André

Loved this? Spread the word


Soortgelijke blogs

Verslaving is…

Read More

Compassie?

Read More
{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Download gratis het ebook

Basiskennis verslavingsherstel voor naasten van verslaafden

__CONFIG_colors_palette__{"active_palette":0,"config":{"colors":{"fe382":{"name":"Main Accent","parent":-1}},"gradients":[]},"palettes":[{"name":"Default Palette","value":{"colors":{"fe382":{"val":"var(--tcb-skin-color-0)"}},"gradients":[]},"original":{"colors":{"fe382":{"val":"rgb(19, 114, 211)","hsl":{"h":210,"s":0.83,"l":0.45}}},"gradients":[]}}]}__CONFIG_colors_palette__
Download
>